- VARIABILITATEA
- decurge din: fiecare proces de producţie a S generează output-uri diferite cantitativ, structural, calitativ
- lipsa parametrilor de calitate face imposibilă campararea calităţii S
- gradul lor eterogenitate calitativă face imposibiliă standardizarea
- includerea unui S într-o clasă calitativă, de marcă sau standard poate fi dată de:
- reputaţia producătorilor
- specificul mijloacelor materiale standardizabile
- în unele cazuri, este posibilă micşorarea gradului de variabilitate prin recurgerea la:
- norme tehnice (telecomunicaţii, construcţii)
- reglementări ce protejează drepturile consumatorilor (turism)
- standardizarea infrastructurii serviciului
- educarea şi calificarea unitară şi centralizată a forţei de muncă antrenate în prestarea unei categorii de S
- sistemul de franşizare (hotelărie).
- PERISABILITATEA
- se referă la factorii de producţie
- factorii de producţie mobilizaţi în scopul desfăşurării procesului de producţie al unui S nu vor produce valoare decât în prezenţa consumatorului (prin intermediul celui care declanşează producţia)
- consumul constituie prima etapă a unui proces de creare de valoare
- S îşi încep existenţa şi valorizarea odată cu actul de consum
- Ex:
- S de asigurări, telecomunicaţii, turistice dacă nu ar fi achiziţionate de utilizatori nu ar putea fi produse sau depozitate în vederea valorificării ulterioare
- producţia de transport aerian se prezintă sub forma locurilor în avion care dacă nu sunt ocupate de pasageri nu produc efect util şi nu sunt cuprins în rezultatul economic final al zborului
- IMPOSIBILITATEA APROPRIERII
- S nu se pot afla în proprietatea vanzătorului în momentul tranzacţiei comerciale şi nu pot trece în cea a cumpărătorului după achiziţionare
- în tranzacţiile cu S este avută în vedere proprietatea intelectuală, ca noţiune dinamică care se referă la obiecte, servicii, idei, informaţii
- implicaţiile juridice ale IA se referă la necesitatea stabilirii drepturilor şi obligaţiilor contractuale în tranzacţiile cu S
- tranzacţionarea S şi în acelaşi timp protejarea dreptului de proprietate intelectuală sunt posibile dacă odată cu achiziţionarea S se achiziţionează şi dreptul de proprietate intelectuală
- o idee, informaţie sau procedeu protejate capată o valoare cu atât mai mare cu cât sunt utilizate/difuzate pe o scară mai mare
- frecvenţa însuşirii frauduloase a creaţiei intelectuale a fost pusă în discuţie la Runda Uruguay.