• invizibilele, S
  • recent intrate în preocupările cercet ătorilor
  • dificil de definit
  • activele intangibile – noul patrimoniu al întreprinderilor: imaginea de marcă, informaţii, brevete, know-how
  • Compania capătă un nou tip de autonomie ca urmare a caracterului volatil al activelor imateriale.
  • Astfel, sunt revizuite: profesiile, strategia, structura, organizarea internă, imaginea, limitele
  • Multe au ales în a gestiona activele imateriale, celelalte activităţi materiale subcontractându-le
  • S – componenta extravertită, pragmatică, funcţională a imaterialului
  • Comerţul invizibil cuprinde:
  • S tradiţionale
  • Deplasarea FP – K, muncă, informaţii
  • Fluxurile creaţilor artistice şi tehnice
  • Comunicarea
  • Imaginea ca exprimare a idemtităţii unei ţări, companii, individ
  • Producţia de S se deosebeşte de Q de bunuri prin output-uri.
  • S se deosebesc de B prin:
  • relaţia output-consumator
  • forma şi determinarea cantităţii + calităţii efectelor utile obţinute
  • modalităţile de înstrăinare, comercializare a efectelor
  • Producătorii de S acţionează asupra unor B ce aparţin consumatorilor / asupra consumatorilor.
  • S sunt consumate pe măsură ce se produc.
  • Nu există posibilitatea depozitării ofertei de S în vederea unei utilizări ulterioare, datorită caracterului efemer, imaterial al S.
  • Excepţie fac:
  • S care pot fi stocate datorită perfecţionării hard+soft informatic – telecom, mesaje telef, informaţii
  • unele componente materiale – material publicitar, S informaţionale, audiovizual, alimentaţie publică
  • În distribuţia S, centrul de greutate este deplasat spre consumator (coproducător, codistribuitor, creator de produse) care îşi construieşte artefacte conform necesităţilor şi dorinţelor sale.
  • Tranzacţiile cu S sunt evidenţiate în BPE în contul tranzacţiilor cu invizibile
  • Caracterul imaterial al S face dificilă aprecierea dimension reale a fluxurilor cu S.
  • Modalităţile de internaţionalizare (ISD) aplifică lispa de transparenţă a pieţei.
  • În încercarea de a exprimadimensiunea fluxurilor imateriale, pot fi utilizaţi indicatori economici tradiţionali:
  • % serviciilor în PIB (în creştere, datorită creşterii preţurilor S în condiţiile dezvoltării economice)
  • antrenarea forţei de muncă (în creştere)
  • Wm (creştere lentă în S intensive în muncă)
  • % tranzacţiilor cu S (în creştere, datorită posibilităţii de aplicarea a unor tehnici de comercializare utilizate în tranzacţiile cu B)