- S ca obiect à orice prestare de S din orice ramură, cu excepţia celor guvernamentale:
- activităţile băncilor centrale şi ale instituţiilor monetare;
- sistemul de securitare socială şi pensii;
- alte S financiare oferite de instituţii publice în contul sau garantate de guvern;
- Căile de comercializare
- livrarea transfrontalieră;
- furnizarea de S de către pers jur dintr-o ţ membră, stabilite legal pe teritoriul unei alte ţ membre;
- furnizarea de S prin deplasarea consumatorilor la locul ofertei;
- prestarea de S de pers fiz, în calitate de ofertanţi, care se deplasează temporar;
- CNCMF
- obligaţia unei ţ membre de a extinde, imediat şi necondiţionat, asupra S sau furnizorilor de S dintr-un alt stat membru, aceleaşi avantaje de care beneficiază S şi furnizorii de S celorlalte ţări cu care întreţine relaţii comerciale;
- Obligaţii specifice
- se referă la accesul pe piaţă şi TN numai pentru S incluse în listele de propuneri ale ţ membre, fiind condiţionate de acceptarea lor de către acestea.
- Accesul la piaţă
- se referă la dreptul de a pătrunde pe piaţă în mod egal, fără limitări, condiţionări, restricţii necceptate sau necuprinse în listele de propuneri ale fiecărei ţări;
- restricţiile pot fi:
- cantitative – nr furnizori, valoarea tranzacţiilor, valoarea activelor sau a cotei de participare la formarea lor;
- calitative – natura organizării juridice a furnizorului străin.
- TN
- obligaţia unei ţ de a acorda acelaşi tratament furnizorilor sau S altor ţări, ca şi cel aplicat propriilor S sau furnizori.
- Comerţ liber
- lipsa oricăror restricţii discriminatorii privind oricare din modalitările de livrare a S.
- Listele de propuneri cuprind:
- (sub)ramurile S pentru care se aplică obligaţii specifice;
- condiţionările şi limitările privind accesul la piaţă şi acordarea TN.
- Gradul de liberalizare
- este exprimat de numărul de restricţii incluse în lista fiecărei ţ membre corelat cu numărul de (sub)ramuri din listă.
- Listele cu obligaţii sunt blocate :
- orice stat are dreptul de a suplimenta măsurile ce limitează accesul la piaţă sau acordarea TN numai prin acordarea altor concesii de valoare egală ţărilor afectate.
- Probleme generate de aplicarea CNCMF:
- à toate avantajele de care beneficiau partenerii unei ţări în baza unor aranjamente preferenţiale se vor extinde automat asupra tuturor ţărilor membre GATS;
- excepţiile sunt negociate cu ocazia rundelor de liberalizare;
- clauza poate fi interpretată şi ca un accept primit de ţările care practică politici restrictive de a-şi menţineinstrumentele de PC şi de a le aplica nediscriminatoriu tuturor partenerilor;
- ţările, unde accesul este relativ liber, au insistat asupra posibilităţii de a aplicaexcepţiile CNCMF ca o cale de a obliga ţările de a practica reciprocitate de acces în domeniul respectiv;
- retragerea preferinţelor de care beneficiau pe o anumită piaţă à prejudicii furnizorilor străini.
- TCD :
- încurajarea implicării lor în liberalizarea tranzacţiilor cu S prin:
- cooperarea în scopul stimulării obţinerii de performanţe în S;
- acordarea unui tratament preferenţial unilateralîn S unde se urmăreşte specializarea la export;
- evaluarea nivelului de dezvoltare economică reflectat în dezvoltarea S;
- politici de salvgardare în situaţia în care BPE înregistrează un deficit cronic.
- Integrarea economică (acorduri preferenţiale)
- este permisă cu condiţia de a nu adopta restricţii suplimentare la accesul pe piaţă al celorlalţi parteneri semnatari.
- Subvenţiile
- sunt acceptate;
- trebuie negociate pentru a evita, diminua sau elimina distorsionarea CI cu S.