• S ca obiect à orice prestare de S din orice ramură, cu excepţia celor guvernamentale:
  • activităţile băncilor centrale şi ale instituţiilor monetare;
  • sistemul de securitare socială şi pensii;
  • alte S financiare oferite de instituţii publice în contul sau garantate de guvern;
  • Căile de comercializare
  • livrarea transfrontalieră;
  • furnizarea de S de către pers jur dintr-o ţ membră, stabilite legal pe teritoriul unei alte ţ membre;
  • furnizarea de S prin deplasarea consumatorilor la locul ofertei;
  • prestarea de S de pers fiz, în calitate de ofertanţi, care se deplasează temporar;
  • CNCMF
  • obligaţia unei ţ membre de a extinde, imediat şi necondiţionat, asupra S sau furnizorilor de S dintr-un alt stat membru, aceleaşi avantaje de care beneficiază S şi furnizorii de S celorlalte ţări cu care întreţine relaţii comerciale;

  • Obligaţii specifice
  • se referă la accesul pe piaţă şi TN numai pentru S incluse în listele de propuneri ale ţ membre, fiind condiţionate de acceptarea lor de către acestea.
  • Accesul la piaţă
  • se referă la dreptul de a pătrunde pe piaţă în mod egal, fără limitări, condiţionări, restricţii necceptate sau necuprinse în listele de propuneri ale fiecărei ţări;
  • restricţiile pot fi:
  • cantitative – nr furnizori, valoarea tranzacţiilor, valoarea activelor sau a cotei de participare la formarea lor;
  • calitative – natura organizării juridice a furnizorului străin.
  • TN
  • obligaţia unei ţ de a acorda acelaşi tratament furnizorilor sau S altor ţări, ca şi cel aplicat propriilor S sau furnizori.
  • Comerţ liber
  • lipsa oricăror restricţii discriminatorii privind oricare din modalitările de livrare a S.
  • Listele de propuneri cuprind:
  • (sub)ramurile S pentru care se aplică obligaţii specifice;
  • condiţionările şi limitările privind accesul la piaţă şi acordarea TN.
  • Gradul de liberalizare
  • este exprimat de numărul de restricţii incluse în lista fiecărei ţ membre corelat cu numărul de (sub)ramuri din listă.
  • Listele cu obligaţii sunt blocate :
  • orice stat are dreptul de a suplimenta măsurile ce limitează accesul la piaţă sau acordarea TN numai prin acordarea altor concesii de valoare egală ţărilor afectate.
  • Probleme generate de aplicarea CNCMF:
  • à toate avantajele de care beneficiau partenerii unei ţări în baza unor aranjamente preferenţiale se vor extinde automat asupra tuturor ţărilor membre GATS;
  • excepţiile sunt negociate cu ocazia rundelor de liberalizare;
  • clauza poate fi interpretată şi ca un accept primit de ţările care practică politici restrictive de a-şi menţineinstrumentele de PC şi de a le aplica nediscriminatoriu tuturor partenerilor;
  • ţările, unde accesul este relativ liber, au insistat asupra posibilităţii de a aplicaexcepţiile CNCMF ca o cale de a obliga ţările de a practica reciprocitate de acces în domeniul respectiv;
  • retragerea preferinţelor de care beneficiau pe o anumită piaţă à prejudicii furnizorilor străini.

 

  • TCD :
  • încurajarea implicării lor în liberalizarea tranzacţiilor cu S prin:
  • cooperarea în scopul stimulării obţinerii de performanţe în S;
  • acordarea unui tratament preferenţial unilateralîn S unde se urmăreşte specializarea la export;
  • evaluarea nivelului de dezvoltare economică reflectat în dezvoltarea S;
  • politici de salvgardare în situaţia în care BPE înregistrează un deficit cronic.

  • Integrarea economică (acorduri preferenţiale)
  • este permisă cu condiţia de a nu adopta restricţii suplimentare la accesul pe piaţă al celorlalţi parteneri semnatari.
  • Subvenţiile
  • sunt acceptate;
  • trebuie negociate pentru a evita, diminua sau elimina distorsionarea CI cu S.