a. factori externi
- decizii adoptate de instituţii de control al traficului aerian din aeroporturi;
- respectarea unui interval orar, altitudine, culoar de zbor cu efecte asupra costurilor de operare;
b. politica financiară
- operarea cu avioane proprii – închiriate în leasing se reflectă în structura costurilor;
- poate genera costuri suplimentare, în funcţie de împărţirea dividendelor;
- costuri directe + indirecte:
1. Costuri directe de zbor = C cu plata echipajului + combustibil şi lubrefianţi + asigurarea şi C de aerport;
2. C materiale = întreţinere + amortizare + plata chiriilor pentru utilizarea echipamentelor şi instalaţiilor;
3. C de staţionare = taxe de aeroport + tarife de handling + chelt la sol;
4. C plata S acordate pasagerilor în timpul zborului (catering), salariile personalului din cabină, masa şi cazarea personalului şi pasagerilor în tranzit;
5. C pentru operaţ de rezervare = ticketing, comisioane plătite agenţiilor de voiaj, costurile vânzării en detail prin birouri sau reprezentanţi;
6. C generale şi administrative;
c. lungimea sectorului de zbor
- cu cât distanţa dintre aeroporturi este mai mare cu atât este mai mic costul pe unitatea de zbor;
- cea mai mare parte a costurilor de operare este legată de manevrele de decolare + aterizare + coborâre + urcare;
- viteza medie de zbor + economia de combustibil cresc când distanţele sunt mai lungi ŕ economii de costuri;
d. sistemele de salarizare
- în Europa, companiile înregistrează costuri unitare f. ridicate (cu 40% mai mari decât SUA) – şi din alte motive:
- salarii + cheltuieli sociale unitare mari;
- costul vieţii;
- legislaţia muncii;
- raportul de forţe pe piaţa forţei de muncă din profesiile implicate în TA – piloţi, personal de întreţinere, personal de bord, echipa comercială;
- M&A vor atenua diferenţele de salarizare între companiile aeriene;
- soluţie: subcontractarea + delocalizarea activităţilor intensive în muncă – reparaţii capitale + revizia tehnică a aparatelor de zbor + operaţii contabile;
- W (= tone km furnizaţi (ATK) de un angajat) ŕ WEuropa < WSUA < WAsia
- diferenţele de W derivă din:
- diferenţe de organizare;
- calitatea produselor;
- dimensiunea sectoarelor de zbor;
- % activităţilor subcontractate
e. consumul de combustibil
- reprezintă 10-20% din costul de operare;
- depinde de conjunctura de pe piaţa combustibililor;
- diferenţele dintre companii derivă din:
- lungimea tronsoanelor de zbor;
- costurile diferite ale transportului de combustibil la aeroporturile de unde se aprovizionează aeronavele;
- taxele locale;
- alte chelt specifice pe aeroporturi;
- performanţele tehnice ale aeronavelor utilizate;
- viteza de zbor corelată cu rutele de zbor.