a.       factori externi

-          decizii adoptate de instituţii de control al traficului aerian din aeroporturi;

-          respectarea unui interval orar, altitudine, culoar de zbor cu efecte asupra costurilor de operare;

b.       politica financiară

-          operarea cu avioane proprii – închiriate în leasing se reflectă în structura costurilor;

-          poate genera costuri suplimentare, în funcţie de împărţirea dividendelor;

-          costuri directe + indirecte:

1.       Costuri directe de zbor = C cu plata echipajului + combustibil şi lubrefianţi + asigurarea şi C de aerport;

2.       C materiale = întreţinere + amortizare + plata chiriilor pentru utilizarea echipamentelor şi instalaţiilor;

3.       C de staţionare = taxe de aeroport + tarife de handling + chelt la sol;

4.       C plata S acordate pasagerilor în timpul zborului (catering), salariile personalului din cabină, masa şi cazarea personalului şi pasagerilor în tranzit;

5.       C pentru operaţ de rezervare = ticketing, comisioane plătite agenţiilor de voiaj, costurile vânzării en detail prin birouri sau reprezentanţi;

6.       C generale şi administrative;

c.       lungimea sectorului de zbor

-          cu cât distanţa dintre aeroporturi este mai mare cu atât este mai mic costul pe unitatea de zbor;

-          cea mai mare parte a costurilor de operare este legată de manevrele de decolare + aterizare + coborâre + urcare;

-          viteza medie de zbor + economia de combustibil cresc când distanţele sunt mai lungi ŕ economii de costuri;

d.       sistemele de salarizare

-          în Europa, companiile înregistrează costuri unitare f. ridicate (cu 40% mai mari decât SUA) – şi din alte motive:

-          salarii + cheltuieli sociale unitare mari;

-          costul vieţii;

-          legislaţia muncii;

-          raportul de forţe pe piaţa forţei de muncă din profesiile implicate în TA – piloţi, personal de întreţinere, personal de bord, echipa comercială;

-          M&A vor atenua diferenţele de salarizare între companiile aeriene;

-          soluţie: subcontractarea + delocalizarea activităţilor intensive în muncă – reparaţii capitale + revizia tehnică a aparatelor de zbor + operaţii contabile;

-          W (= tone km furnizaţi (ATK) de un angajat) ŕ WEuropa <  WSUA <  WAsia

-          diferenţele de W derivă din:

-          diferenţe de organizare;

-          calitatea produselor;

-          dimensiunea sectoarelor de zbor;

-          % activităţilor subcontractate

e.       consumul de combustibil

-          reprezintă 10-20% din costul de operare;

-          depinde de conjunctura de pe piaţa combustibililor;

-          diferenţele dintre companii derivă din:

-          lungimea tronsoanelor de zbor;

-          costurile diferite ale transportului de combustibil la aeroporturile de unde se aprovizionează aeronavele;

-          taxele locale;

-          alte chelt specifice pe aeroporturi;

-          performanţele tehnice ale aeronavelor utilizate;

-          viteza de zbor corelată cu rutele de zbor.