- Structura costurilor de operare (dir+indir), proporţia în costurile totale depind de:
coeficientul de utilizare a capacităţii aparatului de zbor – load factor;
lungimea sectorului de zbor – stage length;
frecvenţa manegrelor – decolare, aterizare.
- Factori de care depinde dimensiunea cheltuielilor şi veniturilor (9):
a. factori ce definesc aparatul de zbor;
- vârsta avionului – cheltuielile de întreţinere, consumul specific de combustibil;
- omogenitatea flotei de avioane – influenţează flexibilitatea operării, utilizarea de echipaje cu aceeaşi specializare, conceperea unor sisteme uniforme de catering ŕ producţie de scară;
- capacitatea avioanelor – capacitate mareŕ costuri unitare reduse + creşterea profiturilor + creşterea riscului obţinerii unui coeficient de utilizare a capacităţii care să acopere costurile;
- este mai costisitor să zbori în gol cu un avion mare decât cu unul mic;
- tarifele s-au redus însă cererea nu a crescut în acelaşi ritm cu scăderea tarifelor;
b. dimensiunea companiei aeriene;
- companie mare ŕ costuri greu de controlat ŕ angajaţi puţin motivaţi
- o companie mare poate aplica strategia de scară, să aibe propriile centre de service, propria firmă de catering, un centru de instruire şi calificare a personalului
c. sistemul de operare
- de referă la posibilitatea de desfăşurare a activităţii în sistem de cursă regulată sau charter ŕ diferenţe de costuri pentru distribuţie, publicitate;
- profitabilitatea este evaluată:
- la sfârşitul anului – charter;
- după fiecare cursă – de linie (sunt obligate să zboare după program fix, chiar dacă zboară în gol);
- extinderea curselor charter a fost rezultatul posibilităţii comercializării S de TA la tarife < de linie;
- costurile totale de operare charter nu sunt cu mult mai scăzute decât cele de linie;
- cursele charter sunt efectuate în urma exprimării unei cereri certe – cu coefic de ocupare mare;
- costurile unitare charter (pasager-km) < linie;
d. gradul de reglementare al transporturilor
- existenţa unor costuri suplimentare legate de:
- restricţii comerciale;
- interdicţia de ateriza pe anumite aeroporturi;
- norme de muncă susţinute prin revendicări sindicale;
ex: F.Rusă solicită companiilor ce survolează Siberia o taxă de survol suplimentară numai pentru companiile europene ce operează pe ruta Europa-Orientul Îndepărtat (225 mil.USD/an);