-          Structura costurilor de operare (dir+indir), proporţia în costurile totale depind de:

coeficientul de utilizare a capacităţii aparatului de zbor – load factor;

lungimea sectorului de zbor – stage length;

frecvenţa manegrelor – decolare, aterizare.

-          Factori de care depinde dimensiunea cheltuielilor şi veniturilor (9):

a.       factori ce definesc aparatul de zbor;

-          vârsta avionului – cheltuielile de întreţinere, consumul specific de combustibil;

-          omogenitatea flotei de avioane – influenţează flexibilitatea operării, utilizarea de echipaje cu aceeaşi specializare, conceperea unor sisteme uniforme de catering ŕ producţie de scară;

-          capacitatea avioanelor – capacitate mareŕ costuri unitare reduse + creşterea profiturilor + creşterea riscului obţinerii unui coeficient de utilizare a capacităţii care să acopere costurile;

-          este mai costisitor să zbori în gol cu un avion mare decât cu unul mic;

-          tarifele s-au redus însă cererea nu a crescut în acelaşi ritm cu scăderea tarifelor;

b.       dimensiunea companiei aeriene;

-          companie mare ŕ costuri greu de controlat ŕ angajaţi puţin motivaţi

-          o companie mare poate aplica strategia de scară, să aibe propriile centre de service, propria firmă de catering, un centru de instruire şi calificare a personalului

c.       sistemul de operare

-          de referă la posibilitatea de desfăşurare a activităţii în sistem de cursă regulată sau charter ŕ diferenţe de costuri pentru distribuţie, publicitate;

-          profitabilitatea este evaluată:

-          la sfârşitul anului – charter;

-          după fiecare cursă – de linie (sunt obligate să zboare după program fix, chiar dacă zboară în gol);

-          extinderea curselor charter a fost rezultatul posibilităţii comercializării S de TA la tarife < de linie;

-          costurile totale de operare charter nu sunt cu mult mai scăzute decât cele de linie;

-          cursele charter sunt efectuate în urma exprimării unei cereri certe – cu coefic de ocupare mare;

-          costurile unitare charter (pasager-km) < linie;

d.       gradul de reglementare al transporturilor

-          existenţa unor costuri suplimentare legate de:

-          restricţii comerciale;

-          interdicţia de ateriza pe anumite aeroporturi;

-          norme de muncă susţinute prin revendicări sindicale;

ex: F.Rusă solicită companiilor ce survolează Siberia o taxă de survol suplimentară numai pentru companiile europene ce operează pe ruta Europa-Orientul Îndepărtat (225 mil.USD/an);