- este concentrată în 3 mari regiuni – Am N + Europa + Japonia (+TRInd) = 75% din traficul aerian internaţ;
- SUA – cea mai voluminoasă piaţă internă – 56%; UE – 22%;
- prognoze: cererea se va tripla 1994-2013;
- cererea cea mai dinamică – Asia în paralel cu creşterea comerţului şi turismului internaţ (40% din creştere provine din traficul aerian Intra-Asia-Pacific, Trans-Pacific, Inter-Asia-Europa);
- piaţa TA evoluţează sub influenţa a 3 variabile: |
- evoluţia cererii a demonstrat o elasticitate |
veniturile consumatorilor |
ridicată la venit |
tarifele practicate de comp aeriene |
redusă la tarife |
oferta de S de TA |
inelasticitate faţă de structura şi volumul S oferite |
demonstrarea elasticităţii cererii la venit:
corelarea creşterii economice (PIB/loc.) cu cererea de TA/loc;
corelarea PIB/loc cu nr voiaje aeriene/loc;
cererea de TA are tendinţa de a creşte mai rapid decât PIB, însă urmăresc aceeaşi evoluţie;
intensitatea regională a călătoriilor cu avionul depinde de:
asimetriile regionale interne;
diferenţele economice N-S;
alţi factori socio-economici ce influenţează dimensiunea cererii de TA:
dimensiunea familiei;
dimensiunea timpului liber plătit;
gradul de educaţie;
politica unor companii aeriene: tarifele, facilităţile, comodităţile acordate;
segmentele cererii de TA de pasageri:
1. călătorii de vacanţă:
au tendinţă de creştere mai rapidă decât 2;
cererea este elastică la preţ;
2. călătorii de afaceri;
piaţa se apropie de pragul de saturare;
cererea este inelastică la preţ;
raportul mondial vacanţă-afaceri = 80-20 (invers faţă de perioada antebelică);
sunt mai frecvente pe rutele interne;
permit companiilor aeriene să adopte o politică tarifară compensatorie;
tarifele scăzute pentru a atrage cererea turistică sunt compensate cu tarifele ridicate aplicate pentru turismul de afaceri;
British Airways: 30% din pasageri sunt oam de afac care contribuie cu 70% la încasările companiei;
se diminuează datorită: perfecţionării sistemului electronic global de comunicaţii şi extinderii e-mail, video şi teleconferinţelor, magistralelor informaţionale.
3. călătorii de cercetarea pieţei, derularea de negocieri, încheierea de contracte, service, consultanţă:
sunt mai puţin afectate de modalităţile electronice de stabilire a contactelor economice care acţionează complementar faţă de TA;
extinderea CTN şi globalizarea afacerilor vor asigura dezvoltarea egală a TA şi telecom.