-          este concentrată în 3 mari regiuni – Am N + Europa + Japonia (+TRInd) = 75% din traficul aerian internaţ;

-          SUA – cea mai voluminoasă piaţă internă – 56%; UE – 22%;

-          prognoze: cererea se va tripla 1994-2013;

-          cererea cea mai dinamicăAsia în paralel cu creşterea comerţului şi turismului internaţ (40% din creştere provine din traficul aerian Intra-Asia-Pacific, Trans-Pacific, Inter-Asia-Europa);

- piaţa TA evoluţează sub influenţa a 3 variabile:

- evoluţia cererii a demonstrat o elasticitate

veniturile consumatorilor

ridicată la venit

tarifele practicate de comp aeriene

redusă la tarife

oferta de S de TA

inelasticitate faţă de structura şi volumul S oferite

 

demonstrarea elasticităţii cererii la venit:

corelarea creşterii economice (PIB/loc.) cu cererea de TA/loc;

corelarea PIB/loc cu nr voiaje aeriene/loc;

cererea de TA are tendinţa de a creşte mai rapid decât PIB, însă urmăresc aceeaşi evoluţie;

intensitatea regională a călătoriilor cu avionul depinde de:

asimetriile regionale interne;

diferenţele economice N-S;

alţi factori socio-economici ce influenţează dimensiunea cererii de TA:

dimensiunea familiei;

dimensiunea timpului liber plătit;

gradul de educaţie;

politica unor companii aeriene: tarifele, facilităţile, comodităţile acordate;

segmentele cererii de TA de pasageri:

1.       călătorii de vacanţă:

au tendinţă de creştere mai rapidă decât 2;

cererea este elastică la preţ;

2.       călătorii de afaceri;

piaţa se apropie de pragul de saturare;

cererea este inelastică la preţ;

raportul mondial vacanţă-afaceri = 80-20 (invers faţă de perioada antebelică);

sunt mai frecvente pe rutele interne;

permit companiilor aeriene să adopte o politică tarifară compensatorie;

tarifele scăzute pentru a atrage cererea turistică sunt compensate cu tarifele ridicate aplicate pentru turismul de afaceri;

British Airways: 30% din pasageri sunt oam de afac care contribuie cu 70% la încasările companiei;

se diminuează datorită: perfecţionării sistemului electronic global de comunicaţii şi extinderii e-mail, video şi teleconferinţelor, magistralelor informaţionale.

3.       călătorii de cercetarea pieţei, derularea de negocieri, încheierea de contracte, service, consultanţă:

sunt mai puţin afectate de modalităţile electronice de stabilire a contactelor economice care acţionează complementar faţă de TA;

extinderea CTN şi globalizarea afacerilor vor asigura dezvoltarea egală a TA şi telecom.