dinamică susţinută

-          Pe ansamblu, evoluţia TA de pasageri a înregistrat o continuă şi stabilă creştere (6%).

-          Dinamica a fost întreruptă după 50 de ani, în 1991 (Răzb.Golf + actele teroriste îndreptate asupra TA de pasageri – deturnări, atentate) cu efecte asupra ramurilor dependente (turism).

-          Sunt S intensive în K à concentrate în TD, TRInd;

intensificarea concurenţei

-          creează dificultăţi în managementul liniilor aeriene, chiar şi în perioadele de creştere a cererii;

-          liberalizarea a modificat raportul de forţe pe piaţa mondială:

-          instaurarea unor noi relaţii de concurenţă à beneficii pentru consumatori

-          necesitatea reorganizării liniilor aeriene

vulnerabilitate

-          TA sunt sensibile la mutaţiile tehnice, politice, econ, sociale;

-          criza Golf + recesiunea econ à declinul cererii pentru TA;

-          şocurile petroliere à falimentul unor companii aeriene;

eterogenitate

-          cele 4 categ de trafic – PASAGERI + MARFĂ + POŞTĂ + UTILITAR:

-          au ritmuri diferite de evoluţie;

-          sunt influenţate de factori specifici fiecărei categorii ale cererii de transport:

-          cererea de transport de pasageri – face parte din cererea turistică;

-          marfă – se subscrie comerţului internaţional

-          poştă – concurată de alte mijloace de transmitere a informaţiilor

-          utilitare – sanitare.

 

Unităţi de măsură:

Transport de pasageri

Pasageri-km - RPK;

pasageri-mile - RPM

Marfă

Tone-km

Poştă

Tone-km

RPM (revenue passenger miles) = nr de pasageri plătitori ai transp * număr de mile parcurse pe calea aerului