dinamică susţinută
- Pe ansamblu, evoluţia TA de pasageri a înregistrat o continuă şi stabilă creştere (6%).
- Dinamica a fost întreruptă după 50 de ani, în 1991 (Răzb.Golf + actele teroriste îndreptate asupra TA de pasageri – deturnări, atentate) cu efecte asupra ramurilor dependente (turism).
- Sunt S intensive în K à concentrate în TD, TRInd;
intensificarea concurenţei
- creează dificultăţi în managementul liniilor aeriene, chiar şi în perioadele de creştere a cererii;
- liberalizarea a modificat raportul de forţe pe piaţa mondială:
- instaurarea unor noi relaţii de concurenţă à beneficii pentru consumatori
- necesitatea reorganizării liniilor aeriene
vulnerabilitate
- TA sunt sensibile la mutaţiile tehnice, politice, econ, sociale;
- criza Golf + recesiunea econ à declinul cererii pentru TA;
- şocurile petroliere à falimentul unor companii aeriene;
eterogenitate
- cele 4 categ de trafic – PASAGERI + MARFĂ + POŞTĂ + UTILITAR:
- au ritmuri diferite de evoluţie;
- sunt influenţate de factori specifici fiecărei categorii ale cererii de transport:
- cererea de transport de pasageri – face parte din cererea turistică;
- marfă – se subscrie comerţului internaţional
- poştă – concurată de alte mijloace de transmitere a informaţiilor
- utilitare – sanitare.
Unităţi de măsură:
Transport de pasageri |
Pasageri-km - RPK; pasageri-mile - RPM |
Marfă |
Tone-km |
Poştă |
Tone-km |
RPM (revenue passenger miles) = nr de pasageri plătitori ai transp * număr de mile parcurse pe calea aerului