- Aeroporturile – componentă a pieţei TA.
- Dinamica traficului aerian este reflectată în activitatea aeroporturilor:
- gestinarea exploatării lor,
- efectele de mediu privind amplasarea,
- adaptarea capacităţii aeroportuare la volumul de trafic,
- tehnici de ameliorare a securităţii operaţiunilor de aeroport.
- Aeroportul cuprinde:
- toate categoriile de terminale ale TA, indiferent de tipurile de aparate de zbor,
- aeroporturile propriu-zise, aerodromurile, helioporturile.
- Prestatorii serviciilor de aeroport au ca obiect de activitate:
- exploatarea tehnică şi comercială a aerop publice+private;
- controlul şi gestiunea traficului aerian;
- suportul navigaţiei aeriene;
- serviciile la sol acordate pasagerilor.
- Aeroporturile:
- reprezintă noduri intermodale ale lanţurilor logistice şi de trasnport al pasagerilor + mărfurilor;
- oferă infrastructura necesară TA;
- reprezintă punct de frontieră şi de legătură cu restul lumii ŕ facilitează relaţiile cu restul lumii;
- furnizor de locuri de muncă ŕ contribuie la creşterea economică, dezvoltarea socială;
- rol strategic la nivel naţional, regional;
- diferă ca mărime şi profil ŕ specializare pe categorii de trafic aerian: călătorii de afaceri, vacanţă, charter, marfă;
- specializarea reflectă specificul zonei în care este amplasat aeroportul;
- cele mai mari aeroporturi, cu vocaţie generală, sunt situate în apropierea marilor centre urbane şi comerciale, având ca principal operator compania naţională;
- companiile naţionale în calitate de principal furnizor al infrastructurii de TA, au posibilitatea exploatării unei vaste reţele de rute concurenţiale care conectează centre urbane mai mici, antrenând şi companii private;
- aeroporturile publice au obligaţia de a furniza nediscriminatoriu toate S pe care le poate presta cu toate instalaţiile de care dispun, tuturor companiilor care le solicită;
- necesităţile de finanţare (construire, extindere, ameliorare, întreţinere a structurilor specifice) determină companiile să recurgă la activităţi comerciale – concurenţă;
- aeroporturile regionale: exercită o presiune concurenţială pe piaţa charterelor de vacanţă;
- concurenţa între aeroporturi, dpdv al derulării traficului de pasageri, se manifestă doar pentru rutele de mari dimensiuni:
- ex: un britanic participant la o conferinţă la Paris nu va accepta ca alternativă de acces aeroportul din Bruxelles;
- un turist asiatic va alege acel aeroport european de acces, pentru un sejur mai lung, în funcţie de orarele de zbor, tarife, facilităţi;
- un domeniu de concurenţă între aeroporturi – libertatea 6 – posibilitatea pasagerului de a avea cât mai multe corespondenţe cu diferite linii aeriene, în cât mai multe direcţii ŕ multe aeroporturi asigură S de joncţiune rapidă între diferite rute, pe distanţe lungi, susţinând traficul de tranzit;
- o strategie aeroportuară de atragere a pasagerilor în tranzit cuprinde oferta de shopping;
- pasagerii formează un segment de piaţă, temporar captivă, pentru desfacerea produselor oferite de magazine de marcă cărora li s-a concesionat o parte din spaţiul aeroportuar;
- scutirea de taxe asigură profituri ridicate din care firmele pot să plătească taxe de 45% din CA;
- veniturile aeroporturilor sunt asigurate de:
- taxele din concesionarea spaţiilor comerciale;
- chiriile plătite de birourile şi spaţiile de înregistrare a călătoriilor;
- taxe de concesionare a spaţiilor folosite de bănci, soc.de.asigurări, de închiriere de automobile, furnizori de S legate de traficul aerian;
- principala activitate a aeroporturilor – servicii asociate cu aterizarea, decolarea, staţionarea şi manevrele aparatelor de zbor;
- taxele percepute diferă în funcţie de aeroport, sunt plătite de companiile aeriene, intră în structura costurilor de operare;
- pierderile din activităţile principale pot fi acoperite din activităţile comerciale;
- în unele ţări, taxele de exploatare a aeroportului sunt plafonate – soluţia: activităţile comerciale;
- specificul activităţilor aeroportuare fac din acestea monopoluri naturale:
- reţeaua de piste nu poate fi parcelată (în Europa, SUA, există aerogări partajate şi exploatate de diferite companii proprietare);
- din considerente de securitate a zborurilor;
- echipamentul de control al zborurilor nu poate fi exploatat decât în comun;
- Consiliul Internaţional al Aeroporturilor:
- norme de protejare a mediului aeroportuar;
metodologia de fixare şi evaluare a capacităţii aeroporturilor.