Sistemul de rezervare computerizată – CRS.

a apărut în anii 60-70 ca un mijloc tehnic de economisire a muncii, timpului pentru înregistrarea unor informaţii tot mai numeroase;

liberalizarea TA a oferit pasagerilor posibilitatea de alegere între mai multe companii cu oferte diferite de tarifare, rute, servicii de la posesorii de CRS;

pasagerii apelează la agenţiile de voiaj conectate la cele mai puternice CRS ce aparţin marilor companii aeriene;

agenţiile obţin informaţii: tarife, orare de zbor, disponibilul de locuri pe orice rută;

80% din rezervări şi vânzări de S de TA sunt operate prin CRS ce folosesc terminale cu afişare pe ecran (vizual display unit - VDU) pentru vizualizarea informaţiilor şi introducerea de date;

75% din rezervări se bazează pe informaţiile din prima pagină expusă pe ecran şi 50% din primul rând din prima pagină ŕ accesul la prima pagină, prima jumătate a paginii, primul rând reprezintă spaţiul de manifestare a concurenţei între companiile aeriene ŕ a fost adoptat un cod de conduită privind practici preferenţiale sau tarifare;

acordurile de partajare a codurilor de zbor se bazează pe utilizarea eficientă a CRS;

companiile ce figurează sub acelaşi cod şi oferă S similare ocupă un spaţiu compact, de mare dimensiune, pe VDU, fiind mai uşor de remarcat;

autorităţile aeronautice centrale sunt îngrijorate de accentuarea caracterului ologopolistic al industriei CRS;

în CRS, costurile fixe sunt f.ridicate; costul marginal tinde spre zero;

industria CRS, în calitate de S de distribuţie, se bazează pe strategia de scară, cu output voluminos, costuri medii în scădere, pe măsura creşterii activităţii de rezervare;

în industria CRS, au fost create condiţiile tehnice şi comerciale pentru ca un singur mega-sistem să asigure întreaga cerere globală de S, utlizând o infrastructură de telecom f.sofisticată;

la început, piaţa CRS a fost dominată de 2 sisteme ale unor companii SUA: Sabre (American Airlines) şi Apollo/Covia (United Airlines);

sistemele europene Galileo şi Amadeus şi din Orientul Îndepărtat Axess şi Abacus s-au grupat pentru a crea sisteme puternice care să diminueze influenţa SUA;

în SUA 2 sisteme: Deltas Data şi Pars au fuzionat şi format Worldspan;

în prezet, 80% din CRS aparţin Galileo+Amadeus+Sabre+Worldspan care deţin 85% din terminale;

poziţia de cvasimonopol a marilor CRS le permite practicarea unor taxe f.ridicate, reflectate în costurile de distribuţie ale companiilor netitulare de CRS;

taxe sunt percepute pentru fiecare operaţie de rezervare (sunt dezavantajate micile companii, cu rute pe distanţe mici);

avantajul operării prin CRS: accesul la informaţii de piaţă utile pentru estimarea elasticităţii cererii la preţ, previzionarea profiturilor;

unele companii s-au retras din CRS şi şi-au creat alte sisteme de distribuţie:

“călătoria fără bilet” – prin care pasagerul primeşte un nr. de confirmare a serviciului angajat, locurile în avion fiind ocupate în ordinea sosirii la poarta de îmbarcare – sunt eliminate cheltuielile cu tipărirea biletelor + distribuirea lor + comisione agenţii + verificarea biletelor;

ticketing-ul electronic prin utilizarea cardurilor inteligente şi a automatelor de distribuţie.