- acordurile internaţ privind TA sunt negocitate prin trimitere la cele “5 libertăţi ale aerului” definite prin Convenţia de la Chicago din 1944:
1. dreptul de survol
2. dreptul de a face escale tehnice
- 1+2 se acordă pe bază de reciprocitate şi automat (excepţie: situaţiile speciale politice sau militare).
3. dreptul de a transporta pasageri, marfă şi poştă spre ţara de reşedinţă
4. dreptul de a transporta pasageri, marfă şi poştă din ţara de reşedinţă
5. dreptul de a transporta pasageri, marfă şi poştă spre/ din alte ţări decât ţara de reşedinţă
Libertatea |
Compania |
Sectorul de zbor |
5 |
Air France |
Toulouse – Madrid – Barcelona |
5 |
Alitalia |
Bruxelles – Dublin |
5 |
Iberia |
Amsterdam – Copenhaga |
- Pentru 3+4+5, guvernele derulează tratative unde sunt negociate drepturile de trafic ale companiilor aeriene din fiecare ţară:
- cota de piaţă acoperită de companiile fiecărei ţări;
- capacitatea de transport aerian admisă să opereze pentru companiile străine;
- limitele de acordare a 5.
- 5 presupune un acord simultan între cel puţin 3 state
- Prin negocieri poate fi solicitată şi a 6 libertate (nedefinită de Convenţia de la Chicago):
6. dreptul companiei aeriene ce aparţine unei ţări de a se angaja în activitatea de transport între alte două ţări via ţara de provenienţă a companiei aeriene.
Libertatea |
Compania |
Sectorul de zbor |
6 |
Alitalia |
Hamburg – Barcelona |
6 |
British Airways |
Oslo – Atena; Copenhaga – Malaga |
- ţările ale căror companii au condiţii bune de a beneficia de L6 sunt cele din Europa, Orientul Mijlociu, Orientul Îndepărtat;
- ! poziţia geografică a aeroportului + ! legătura cu cele mai importante fluxuri de trafic aerian sunt avantaje de care pot beneficia:
- companiile aeriene situate în emisfera nordică;
- companiile din Orientul Mijlociu ce aparţin unor ţări situate la intersecţia dintre Europa şi Orient;
- companiile din Orientul Îndepărtat care efectuează curse aeriene spre şi din Australia ŕ Singapore International Airlines;
7. dreptul unei companii aeriene de a efectua exclusiv curse numai în afara teritoriului său naţional, pe o rută între 2 ţări;
Libertatea |
Compania |
Sectorul de zbor |
7 |
Sabena |
Barcelona – Veneţia |
7 |
TAT |
Paris – Copenhaga |
8. dreptul unei companii de a transporta pasageri în interiorul unei ţări, pe o rută cu originea sau destinaţia în ţara de reşedinţă a companiei aeriene – CABOTAJ[1]
Libertatea |
Compania |
Sectorul de zbor |
8 |
British Airways |
Hanovra – Leipzig |
8 |
KLM |
Lisabona - Porto |
9. dreptul unei companii aeriene dintr-o altă ţară pentru a asigura transportul de cabotaj intern în statul donator
Libertatea |
Compania |
Sectorul de zbor |
9 |
Air France |
Maroc |
- iniţial ţările europene nu au permis dreptul la cabotaj al celorlalte companiilor europene;
- odată cu constituirea pieţei unice, o parte din restricţiile de cabotaj au fost ridicate;
- de aceste libertăţi beneficiază companii:
- care aparţin unor ţări mici în care sau pentru care cererea din ţara de destinaţie sau de origine a traficului aerian este redusă,
- companiile fiind capabile să opereze curse aeriene pe rute aglomerate pentru ţările vecine sau pentru ţări cu cerere potenţială mare
- ŕ KLM, SAS, Swissair, Austrian, TAP Air Portugal.
10.
- pentru respectarea echivalenţei concesiilor, ţările dezavantajate geografic:
- fac concesii în schimbul: primirii unor avantaje nelegate de traficul aerian; redevenţe;
- ex. Olanda a condiţionat sprijinul acordat NATO de primirea unor concesii specifice din partea SUA în favoarea companiei KLM;
- ex. % din profit, sumă fixă pentru fiecare pasager transportat sau pentru cei ce depăşesc un anumit nr, în funcţie de rută, intervalul de timp;
- condiţionează acordarea drepturilor de operare conform unor libertăţi de anumite operaţii comerciale;
- ex. Malaysia a solicitat creşterea frecvenţei curselor aeriene din şi spre London promiţând să achiziţioneze echipament de operare din MB;
- companiile pentru a beneficia de toate libertăţile aerului şi-au organizat rutele adoptând soluţii manageriale şi tehnice adecvate:
1) modalităţile de stabilire a rutelor de zbor în funcţie de mărimea segmentelor de zbor;
2) opţiunile pentru cea mai adecvată strategie de Q care să permită cele mai avantajoase costuri medii;
3) asimilarea tehnicilor moderne destinate creşterii W operaţiunilor comerciale;
4) adoptarea unor politici de preţ flexibile;
5) încheierea de alianţe naţionale sau externe cu alte companii aeriene în scopul maximizării potenţialului economic
ŕ dereglementarea TA.