-          Transportatorii naţionali (FLAG CARRIERS) oferă S generale.

-          Liniile mici şi mijlocii se concentrează pe oferta de S intercontinetale, intrecont, rute mixte.

-          Pentru a putea utiliza infrastructura sofisticată, accesibilă marilor companii aeriene, transportatorii recurg la alianţe şi parteneriate care:

-          le conferă forţă;

-          le permit să evolueze într-un mediu concurenţial.

 

-          guvernele au argumentat necesitatea supravegherii + controlului TA

-          argumente în TA – monopoluri naturale?

-          Monopolurile naturale – acele domenii unde:

-          avantajele economice sunt direct proporţionale cu dimensiunea şi forţa ag.economici;

-          costurile medii unitare ating nivel minim când oferta aparţine unui unic ofertant care este atât de amplă încât satisface întreaga piaţă;

-          reglementările guvernamentale împiedică monopolul să uzeze de poziţia sa de a practica preţuri mai mari decât pe o piaţă liberă;

-          în ramurile cu monopol natural, raportul costuri fixe / costuri variabile este f. mare;

-          costurile fixe mari sunt generate de investiţiile masive în infrastructură;

-          producţie de serie oferă posibilitatea reducerii costului mediu;

-          aici intră: telecom, distribuţia gazului, apei, electricităţii;

-          multiplicarea conductelor, cablurilor pentru a permite mai multor firme să desfăşoare aceeaşi activitate ŕ ar genera costuri suplimentare ŕ statul garantează dreptul de monopol unui singur furnizor, cu condiţia menţinerii unor preţuri rezonabile;

-          ex: British Airports Authority oferea dreptul de utilizare a aeroporturilor britanie;

-          infrastructura pentru controlul traficului aerian, terminalele din aeroporturi, facilităţile de dirijare şi transfer din aerop. aparţineau statului;

-          la privatizarea acestor activităţi, statul a impus plafoane pentru taxele percepute de BAA pentru prestaţiile aeronautice de pe Heathrow, Gatwick, Stansted şi Manchester;

-          companiile aeriene:

-          utilizează infrastructura oferită de stat sau marile companii;

-          fac investiţii în aparate de zbor (care pot fi achizitionate / închiriate);

-          investiţiile în sisteme de rezervare computerizată (CRS) sunt foarte mari ŕ pe măsura creşterii volumului activităţii, costul mediu scade mai mult decât proporţional;

-          în ind TA rata cost fix/cost variabil este < decât în alte industrii de vârf;

-          pe termen lung, costul mediu al activităţii nu scade proporţional cu creşterea volumului de activitate;

 

-          Evoluţia concurenţei a fost expresia confruntării între adepţii:

-          reglementării globale;

-          liberalizăriiŕ concurenţa selectează pe cei care pot intra în competiţie;

-          dereglementării.