a) Accesul la piaţă- poate fi controlat prin instrumente vamale, dar mai ales netarifare – restricţii cantitative:
- limitarea sau interdicţii la import-export: cabotaj
- contingente: la importul de filme, programe TV (care pot fi evaluate cantitativ)
- aranjamente privind cota de piaţă: aeriene, maritime, telecomunicaţii
- restricţii voluntare la export
- obligativitatea comerţului în contrapartidă: engineering, construcţii
- obligativitatea aprovizionării din ţara importatoare: soft, informaţionaler, construcţii, culturale
b) Acordarea TN
- Este legată de asigurarea posibilităţii de a concura în condiţii egale cu S naţionale.
- Prin impozitarea şi taxarea S importate à tarifele S importate cresc.
- Prin acordarea de subvenţii S autohtone à este posibilă practicarea de tarife mai reduse comparativ cu cele importate.
- În funcţie de elasticitatea cererii faţă de S din import, Statul poate influenţa volumul importurilor, profiturile importatorilor şi ale autohtonilor.
- Controlul şi monitorizarea tarifelor de către stat – accentuează caracterul protecţionist al instrumentelor (aeriene).
- TV pot fi aplicate:
- la importul S înglobate în B: cărţi, reviste, filme
- la B din import care urmează a fi utlizate în producţia de S: calculatoare, aparate telefonice, materiale publicitare
- Subvenţia este cel mai eficient mijloc de atingere a obiectivului de protejare a producătorilor naţionali.
c)Alte măsuri
c1).comenzile guvernamentale (CG)
- este o modalitate eficientă de discriminare
c2).reglementarea accesului la reţeaua de distribuţie şi publicitate
- Mijloace de discriminare a firmelor străine:
c3).monitorizarea drepturilor de proprietate intelectuală prin:
- discrepanţele naţionale în reglementarea DPI au efecte similare barierelor netarifare;
- posiblitatea furnizorilor locali de a asocia în producţiile lor servicii pirat.