caracterul relaţional al S presupune prezenţa simultană a părţilor la locul consumului à prin deplasarea consumatorului / Qtor
a. accesul pe piaţă - sunt orinetate către consumatori în sensul limitării accesului pe pieţe externe
a1. pot fi adoptate în ţara de reşedinţă
- scopul : limitării importului
- sunt reglementări privind posibilitatea cetăţenilor unui stat de: a părăsi ţara, a călători spre o anumită ţară, a avea acces la valută ,etc
- cuprind: I.condiţii speciale privind documentele de călătorie,II.vize de ieşire ce condiţionează dreptul de reîntoarcere
a2. pot fi impuse în ţara în care are loc consumul (ţara exportatoare)
- frecvente : Vize de intrare , Permise de reşedinţă , Certificate medicale
în funcţie de motivul călătoriei, consumatorii sunt trataţi diferit: vacanţă, îngrijirea sănătăţii, educativ ,alte motive
b) acordarea TN
- vizează consumatorii care se află în situaţia de a-şi începe consumul în ţara exportatoare.
- ex:
- permisiunea achiziţionării unor S în aceleaşi condiţii ca şi naţionalilor
- desfăşurarea consumului
- externalizarea unor rezultate / efecte ale consumului
- este reglementată în: Ţara de reşedinţă ( plafonarea disponibilităţilor valutare, perceperea de taxe de transport, perceperea de taxe vamale asupra bunurilor personale, atestarea achitării obligaţiilor fiscale, rambursarea în străinătate a asigurărilor medicale,)Ţara de destinaţie(restricţii privind achiziţionarea de proprietăţi imobiliare – terenuri, restricţionarea schimbului valutar (sau la un curs diferit), limitarea călătoriilor în interiorul ţării, interdicţia accesului în anumite regiuni (motive: religios, securitate naţională), discriminări tarifare şi de preţ (sistem dual de tarifare la hotel, spital, mijloace de transport, S educative)
c) alte măsuri
- comportamentul şi conduita vizitatorilor:
- ţinută,
- respectarea uzanţelor alimentare
- reglementări privind dreptul de a fi protejaţi + reprezentaţi în justiţie